استاندارد 5s

مقدمه
5S یعنی 5 اصل برای دستیابی به یک محیط کار با کیفیت، که بعد از جنگ جهانی دوم در ژاپن توسعه یافته است. که شامل هزاران کار کوچک است که باید تمامی پرسنل در آن مشارکت داشته باشند و هر کسی به سهم خود همت کند.
هدف:
کاربرد منظم و مرتب در خلق یک محیط کار تمیز و مرتب جهت تولید محصولات، با کیفیت بالا و افزایش روحیه کاری افراد که در نتیجه بهره وری یا همان بازدهی از کار افراد بالا می رود. که هدف نهایی 5S پیشگیری از اتلاف است.
قدم اول در اجرای 5S: تشویق کردن تمام پرسنل برای انجام یک کار دسته جمعی
قدم دوم در اجرای 5S: درک افراد از 5S
عوامل تاثیر پذیراز نظام 5S درمحیط کار:
ایمنی (Saffty): محیط کاری نامنظم محل مناسبی برای کار کردن نمی باشد.خطرات نظیر سُرخوردن‏
بازدهی کار(Efficiency) : بطور مثال تمیز بودن همواره قالبها باعث بالا رفتن بازدهی کار خواهد شد
کیفیت (Quality): گردو غبار و براده های انباشته در محیط کارباعث کاهش بازدهی ودرنتیجه کیفیت پایین محصولات
برطرف کردن نقص ها(Eliminating Berack downs): علامتگذاری تابلو های برق و نظارت مستمر تا به خاطر وجود گردو غبار دستگاه از کار نیفتد.
نکاتی برای به اجرا در آوردن 5S :
1– تعیین قواعد ای برای نحوه نظافت. مثلاً فعالیتهای 5 دقیقه ای.
2- مکانی را برای همه چیز مشخص کنیم. شامل انبارها – قفسه ها- علامتگذاری مناسب.
3- اگر هیچ اقدامی صورت نگیرد بهبودی حاصل نخواهد شد.
اگر خودتان نمی توانید انجام دهید از دیگران کمک بخواهید.
(5S) چیست؟
مجموعه فعالیتهایی است که در قالب یک نظام فرهنگی- مدیریتی صورت می گیرد و بر ایجاد و حفظ محیطی سامان یافته ، مرتب، پاکیزه، زیبا و دلپذیر، استاندارد و با انظباط برای کار تأ کید می ورزد .
سوا کردن و دور کردن غیر ضروری ها (خانه تکانی) cleaning up- Sortng out (سئی ری Seiri)
سامان دادن و مرتب کردن Systematic Arrangement- Keep in good order  (سئی تُ Sitio)
سپیدی و پاکیز گی Clean Sweeping – Keep (سئی سُ Seiso)
سعی در حفظ مطلوب Standardizing (سئی کِتسو Seketsu)
سازمان یافتگی و انظباط Self discipline – Discipline (شیتسوکه Shitsuke)
1. سوا کردن و دور کردن غیر ضروری ها:
از دیدگاه 5s ساماندهی(سوا کردن) به معنای تشخیص ضروری از غیر ضروری است. ساماندهی یعنی قرار دادن اشیا در محل های صحیح و حل کردن مشکلات در سر منشاء آنهاست . در میان اصول 5s ساماندهی از بالاترین اولویت برخوردار است .
نکات اساسی در سوا کردن و دور کردن غیر ضروری ها :
بررسی های فوق صورت گیرد. 1 – آیا هیچ غیر ضروری را می بینید که محل کار شما را شلوغ کرده باشد.2-آیا کابل یا لوله غیر ضروری است که به حال خود رها شده باشد.3- آیا ابزار و یا موادی در کف زمین رها شده اند.4- آیا اقلام غیر ضروری دسته بندی شده اند.5- آیا تمامی ابزارها بطور صحیح دسته بندی شده اند.
2-نظم و ترتیب:
نظم وترتیب(مرتب کردن) یعنی قرار دادن اشیا در مکانهای مناسب یا به ترتیب مطلوب وبه نحوی که بتوان از آنها به بهترین وجه استفاده کرد . نظم وترتیب راهی است برای یافتن و به کار بردن اشیای مورد نیاز بدون انجام جستجوهای بیهوده
اولین قدم برای برقراری نظم وترتیب در یک کارخانه تعیین محل گذرگاهها و محل قرار گرفتن اشیاست
نکات اساسی در سامان دادن و مرتب کردن:
وضعیت حال را بررسی کنیم 2- تصمیم گرفتن مبنی بر اینکه وسایل را کجا نگهداری کنیم3- نحوه نگهداری قطعات بطوری که بر کیفیت آنها اثر نگذارد.4- پایبند بودن به قواعد برای مثال اگر وسایل خاصی سر جای خود نیست آیا کسی آنرا برداشته است.
3. سپیدی و پاکیزگی:
پاکیزه سازی از دیدگاه 5s عبارت است: دور ریختن زوائد وپاکیزه کردن اشیاء از آلودگی ها و مواد خارجی.
پاکیزه سازی از دیدگاه 5s نوعی بازرسی است
هدف از پاکیزه سازی:الف- دستیابی به میزان مطلوبی از پاکیزگی ب- حذف کامل آلودگیها ج- شناسایی مشکلات جزئی از طریق بازبینی.
نکات اساسی در پاکیزکی:
بازرسی تمام محوطه کارخانه به منظور پیدا کردن منبع گردوغباراعم از کف زمینها- خطو ط نیرو
نظارت و نظافت هر یک از افراد، از وسایلی که با آنها سرو کار دارند
بازدید و نظارت و نظافت دستگاهها تا عاری از عیب و نقص و یا نشتی باشند.
4. استاندارد کردن(سعی در حفظ مطلوب):
استاندارد سازی از دیدگاه 5s عبارت از روشی برای حفظ نتایج حاصل از ساماندهی ، نظم وترتیب و پاکیزگی است.
یکی از بخش های مهم این روش توسعه نظام صریح و روشنی است که بتوان به آسانی به عیب و نقص دستگاهها پی برد.
نکات اساسی در استاندارد سازی:
تشخیص دادن نقص کار دستگاهها:
الف- مهمترین نکات را بررسی کنیم.ب- چه چیزی نقص به حساب می آید.ج- آیا می توان یک نقص را تشخیص داد. د- از چه وسایلی باید استفاده کرد.ر- چه نوع اقدامات مورد نیاز باید انجام داد.
مشاهده کردن :
الف- استفاده کردن از برچسب و علائم مشخص کردن محدودیت(اسفاده از گیجهای مناسب- بستن پیچ و مهره ها به طوری که به راحتی به چشم بیاید)ب- افزایش میدان دید (استفاده از پوشش شفاف برای دیدن کار دستگاه در هر وضعیت
نکاتی برای محل کار(بررسی در مورد محل کار):
الف- آیا لباس کثیف و نا مناسب بر تن دارید.ب-آیا مشکل سرو صدا دارید.ج- آیا مشکل گرما و سرما دارید.د-آیا سقف محل کار چکه می کند. ر- محل مناسبی برای غذا خوردن دارید
5. آموزش و انظباط:
انضباط در معنای عام عبارت از آموزش وتوانایی بر انجام وظیفه است.
از دیدگاه 5s انضباط به معنی: الف- ایجاد یا برخورداری از توانایی لازم برای انجام امور به شیوه مطلوب. ب- عادت به انجام هر کار به نحو صحیح(پرورش دادن افراد به یادگیری صحیح). ج- راهی برای تغییر عادتهاست
بطور کلی می توان گفت انضباط فرآیندی حاصل ازآموزش و تکرار وتمرین است.
نکات اساسی در مورد انظباط:
آیا یک برنامه بازدید روزانه دارید2.- آیا لباس مناسبی برتن دارید.3- آیا کلاه مناسبی داریدو اسم تان روی آن نوشته شده است.4- آیا گزارشات ،دستور کارها صحیح و به موقع انجام می گیرد.
حوزه ها و موارد کاربرد 5S
در فرایند تولید، تعمیرات، خدمات فنی، مواد اولیه، قطعات، کالای نیم ساخته و کارهای در جریان ساخت و محصول نهایی
در فرایند امور غیر تولیدی : تولیدات معیوب، ضایعات و زوائد برش کاری
در قسمت ماشین آلات و تجهیزات تولید : ماشین آلات، تجهیزات، وسائل جابجایی مواد، ابزار، قالبها، قفسه ها، جعبه ها، میزهای ابزار و کار، میزهای نقشه کشی و تجهیزات آن
در اطراف مواد و لوازم مصرفی: در حین روغنکاری و محل نگهداری انواع روغنهای دیگر صنعتی، زیر پایی ها دستکش های کار، وسائل تنظیف و نظایر آن.
در محوطه های کاری – ادرای : مکانهای خلوت ، رفع انواع آلودگی، خط کش و تقیسم محوطه، تعیین محل توقف و تعیین جهت رفت و آمد روان وسائط نقلیه، رنگ آمیزی با هدف ایمنی، تفکیک و تشخیص و نیز تلطیف محیط.
در اطراف ساختمانها و تأسیسات : سقف، دیوارو کف کارگاهها و دفاتر کاری و اداری، تاسیسات برق، گاز، تصفیه خانه های آب، سرویسهای بهداشتی.
سایر اماکن اداری و شخصی
مزایای اجرایی آراستگی(5S)
جلوگیری از انباشته شدن ضایعات و صدمه خوردن بیشتر آنها در اثر باران، آفتاب و ….
افزایش درآمد ناشی از فروش به موقع و مقرون به صرفه ضایعات صنعتی به علت تفکیک کردن آنها
استفاده از قفسه بندی و ارتفاع در چیدمان مواد و صرفه جویی در سطح اشغال محیط کار
جلوگیری از آتش سوزی، احتراق، انفجار، سقوط اجسام و سایر حوادث مشابه در اثر کاهش تراکم مواد زائد و ضایعات و مراقبت از آنها.
جلوگیری از دور ریختن مواد، قطعات سالم به همراه ضایعات و زوائد.
جلوگیری از گم شدن و یا مخفی ماندن، مواد، قطعات و ابزار در هم با یکدیگر در اثر انباشت نامنظم آنها.
روانی رفت آمد لیفتراکهای دستی و لیفتراکها در محیط کار
نمایان بودن قطعات، ابزار و مواد در قفسه ها و جلوگیری از پنهان شدن آنها از چشم.
جلوگیری از هر گونه نشت آب، روغن، گاز، باد و سایر مواد به منظور ایجاد ایمنی و جلوگیری از ضایع شدن و نیز صرفه جویی در انرژی.
پاکیزگی سطح محیط کار و جلوگیری از لغزیدن کارکنان و زمین خوردن آنها و بروز حوادث در حین کار
رنگ آمیزی مرتب محیط کار و ماشین آلات و نیز تجدید خط کشی ها به منظور شاد کردن و روحیه دادن به نمود های محیط کاری
ایجاد فرهنگ پیشگیری به جای تعمیر.
رعایت بهداشت، سلامتی و ایمنی کارکنان.
کاهش خستگی و آزردگی های ناشی از کار در محیط شلوغ، نامطبوع و حادثه ساز
انجام خانه تکانی های روزانه، هفتگی، فصلی و سالانه توسط کارکنان به منظور مشارکت عمومی در آراستگی
آمادگی مستمر و لحظه ای محیط کار برای بازدیدهای غیر مترقبه مشتری و هر بازدید کننده مهم دیگر از محیط کار. 

شرکت بهسان مدیریت پرشین 
آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
تلفن :  4-22650151  و 22010088
www.behsaniso.com

چه مقدار کیفیت کافی و مناسب است؟

بعضی مواقع شرکت با این سوال اساسی روبه رو می شود که آیا باید کیفیت محصولات و خدمات خود را افزایش دهد یا نه؟ برای برخی خواننده ها، پرسش به این سوال غیر منطقی به نظر می آید: چگونه می تواند بهبود کیفیت محصولات ویا خدمات برای شرکت سودآور نباشد؟
با اینحال، با بررسی دقیقتر درمی یابیم این سوال اثرات استراتژیک عمیقتری دارد زیرا در نهایت ساختار و رقابت بازار بر روی انتخاب کیفیت اثر می گذارد. تحمیل هزینه های اضافی برای ایجاد یک سطح از کیفیت که برای مشتری ارزشی ندارد و تفاوتی ندارد در دراز مدت ممکن است غیر منطقی باشد.
هدف از استراتژی تهیه برنامه ی سنجیده شده ای است که مزیت رقابتی برای شرکت به وجود آورد.شرکتی که دارای بالاترین نرخ سودآوری در صنعت خود است، به یک مزیت رقابتی نسبت به رقبا دست یافته است. برای بیشتر شرکت ها رسیدن به یک سطح کیفیت مطلوب در محصولات و ارائه خدمات یک ملاحظه استراتژیک مهم است. کیفیت پایین می تواند به شدت موجب کاهش درامد شرکت شود اما کیفیت بسیار بالا که از نظر مشتریان بی ارزش است موجب هزینه اضافی برای شرکت می شود.
برای تعیین سطح کیفیت مطلوب یک شرکت، تعدادی از پارامترهای اقتصادی نقش بازی می کنند و فاکتورهایی باید ارزیابی شوند. در نهایت شرکت باید سطح کیفیت مطلوب خود را تعیین کند و زمانی که مشتری میزان بیشتری از محصول را خریداری می کند هزینه حاشیه ای رسیدن به کیفیت مطلوب با هزینه حاشیه ای درامد برابر می شود.
شاید به نظر هزینه حاشیه ای کیفیت با فرض معمول رایگان بودن کیفیت در تضاد باشد. یکی از اصول بهبود مستمر افزایش کیفیت و همچنین کاهش هزینه است مخصوصا از طریق کاهش ضایعات و کاهش دوباره کاری و مواردی از این قبیل. با وجود اینکه بدون شک این مورد صحیح است، اما شرکت برای رسیدن به یک سطح کیفیت بالاتر، نیازمند به هزینه کردن و سرمایه گذاری می باشد. علاوه بر این تعادلی بین کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت باید ایجاد شود.
تعیین سطح کیفیت مطلوب
برای تعیین سطح کیفیت مطلوب، تعدادی از فاکتورهای اقتصادی شرکت کلیدی هستند. ابتدا، ما باید بدانیم در ازای افزایش کیفیت چه میزان افزایش تقاضا برای محصول یا خدمات خواهیم داشت. سپس ما باید بدانیم چگونه سود شرکت از افزایش تقاضا تاثیر می پذیرد. این مطلب به سود اضافی یا حاشیه سود که در ازای فروش هر محصول اضافی به دست می آید ارتباط دارد.
برای جواب دادن به سوال اول شرکت نیاز دارد که منحنی تقاضا و درجه ای که بهبود در کیفیت به مشتریان نهایی میرسد را بداند. این مطلب توسط مایکل اسپنسو همکارانش در سال 1975 اشاره شد که زمانی که افزایش کیفیت را در نظر می گیرند شرکت ها باید مشتریان غیر نهایی را نادیده بگیرند. به طور مثال برخی از مشتریان صرف نظر از بهبود در کیفیت، به شرکت وفادار هستند و به همکاری خود به شرکت ادامه می دهند. در عوض شرکت بهتر است بر روی مشتریان نهایی که خرید آنها بر اساس کیفیت محصول است تمرکز کند.
زمانی که کیفیت شرکت افزایش پیدا می کنددو مورد برای منحنی تقاضا آن می تواند اتفاق بیفتد. اول، همانگونه که بالا توضیح داده شد، تقاضا برای محصول و خدمات افزایش یابد. اینگونه شرکت قادر به فروش محصولات بیشتری با قیمت مشخص می باشد.در حالت دوم تقاضای شرکت به قیمت کشش کمتری دارد و شیب تندتری در منحنی تقاضا می گیرد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که شرکت می خواهد به مشتریان نهایی که برای افزایش کیفیت ارزش قائلند و برای آن حاضر به پرداخت هستند دست پیدا کند. هر دوی این شرایط در شکل 1 نشان داده شده است.
شکل 1 منحنی تقاضا شرکت
در شکل بالا، منحنی تقاضا شرکت با D1 نشان داده شده است. این منحنی نشان دهنده مقداری از محصول است که در قیمت مشخص شرکت انتظار دارد به فروش برساند. با افزایش کیفیت محصول، شرکت منحنی تقاضای خود را به D2 تغییر می دهد و در این حالت محصول بیشتری را با قیمت مشخص و با کیفیت بیشتر به فروش می رساند. به علاوه منحنی تقاضای شرکت شیب تندتری پیدا می کند و به قیمت کشش کمتری دارد.
تغییر در این منحنی به علت بهبود کیفیت مهم است و گاهی شرکت ها آن را نادیده می گیرند. در زمان بهبود کیفیت، شرکت ممکن است بخواهد اثری که بهبود کیفیت بر تمایل مشتریان برای جایگزین کردن محصول با محصول جدیدی می گذارد را  در نظر بگیرد. به طور مثال نرخ جایگزینی حاشیه ای، نرخی است که مشتریدر یک سطح رضایت خاص حاضر به خرید محصول جدید با محصول دیگری است و زمانی که شرکت کیفیت خود را افزایش می دهد، خریداران تمایل کمتری نسبت به کیفیت پایینتر و قیمت کمتر رقبا پیدا می کنند.
مدلسازی اثر بهبود کیفیت
مدلسازی و تجزیه و تحلیل اثر افزایش کیفیت بر روی تقاضا می تواند به شرکت دید روشنی در جهت کسب درآمد بدهد. این تجزیه تحلیل نباید بدون در نظر گرفتن محیط رقابتی که شرکت در آن وجود دارد انجام شود. در عمل، این تحلیل تقاضا در ساختار بازار و محیط رقابتی کسب و کار انجام می شود زیرا نهایتا محیط رقابت و ساختار بازار سود شرکت را تعیین می کنند.
یک راه مفید برای گسترش تجزیه و تحلیل ایجاد یک نقشه ارزش است که رقبای کلیدی شرکت را با توجه به کیفیت آنها نشان می دهد و می توان باتوجه به آن منحنی بی تفاوتی را نیز رسم نمود.
منحنی بی تفاوتی ترکیب قیمت-کیفیت را نشان می دهد که در آن ارزش افزوده برای خریداران یکسان است. ناحیه پایین منحنی بی تفاوتی قیمت-کیفیت، ارزش افزوده بالاتری نسبت به ناحیه بالای منحنی دارد. در شکل 2 نمونه ای از این مطلب مشاهده می گردد.
شکل2 : ارزش افزوده و منحنی بی تفاوتی
در نقشه ارزش بالا، موقعیت قیمت-کیفیت محصول برای چهار شرکت رقیب ترسیم شده است. به علاوه، منحنی بی تفاوتی نیز رسم گردیده است که نشان دهنده مرزی است که خریداران در آن ترکیب های مختلف کیفیت و قیمت برایشان تفاوتی ندارد و نشان می دهد در روی این منحنی محصول با محصول دیگر برای خریداران متفاوت نیست. در این شکل، شرکتی که محصول A را تولید می کند احتمالا بازار را از دست می دهد زیرا محصول آن با قیمت بالا و کیفیت پایین به بازار عرضه می شود. برعکس آن شرکتی که محصول D را تولید می کند به سمت گرفتن بازار پیش می رود زیرا محصولش را با کیفیت بالا و قیمت پایین عرضه می کند و شرکت هایی که محصول B و C را تولید می کنند روی منحنی بی تفاوتی قرار گرفته اند و به بازار ارزش افزوده برابری را ارائه می کنند و هر دو این شرکت ها به ارزش افزوده برابری می رسند که البته به دلیل وجود محصول D به سمت از دست دادن بازار حرکت می کنند.
در انتخاب سطح کیفیت می بایست یک بررسی منطقی همراه با در نظر گرفتن درامد نهایی در ازای فروش هر واحد محصول اضافی که در نتیجه افزایش کیفیت به فروش می رسد انجام شود. بیشتر شرکت ها با تاثیرات اقتصادی که کاهش ضایعات، کاهش دوباره کاری وکاهش اداعای گارانتی دارد آشنایی دارند. به عبارت ساده، با افزایش کیفیتبه دلیل کاهش ضایعات، بازده بالاتر و تعمیرات و جایگزینی کمتر، میانگین هزینه تولید هر واحد محصول کاهش می یابد.
با اینحال، شرکت زمانی که محصول بیشتری را به دلیل کیفیت بیشتر می تواند به فروش برساند انگیزه بیشتری برای بهبود کیفیت دارد البته در اینجا نیز پارامترهای اقتصادی دیگر نیز باید در نظر گرفته شود. در بسیاری از بازارهای رقابتی، معمولا بسیاری از مشتریان وجود دارند که به تغییرات در قیمت و کیفیت عکس العمل نشان می دهند و خرید خود را مطابق با آن تغییر می دهند. با اینحال، شرکت هایی که در این بازارها رقابت می کنند شاید حاشیه سود بسیار باریک اندکی داشته باشند که این مهم ترین عامل است که موجب دلسردی و واهمه شرکت ها برای تغییر در سطح قیمت و کیفیت می شود. ایزو  

شرکت بهسان مدیریت پرشین 
آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
تلفن :  4-22650151  و 22010088
www.behsaniso.com

ایزو 22000 عملکرد کیفیت را به سلامت غذایی ربط می دهد


از آنجا که فرایند تولید محصولات غذایی و توسعه زنجیره عرضه آن ها روز به روز در حال گسترش است، به نظر می رسد که استفاده از سیستم های سلامت غذایی نقش بسزایی در توسعه کیفیت در همه ابعاد داشته است. ایمنی غذا وابسته به بروز مخاطرات بیماری‌زایی غذایی در هنگام مصرف می‌باشد. کنترل کافی و مناسب در طول زنجیره غذایی امری ضروری بنظر می‌رسد چرا که در هرمرحله از زنجیره غذایی ممکن است مخاطرات ایمنی غذا رخ دهد. لذا رسیدن به ایمنی غذا بایستی با تلاش همه گیر طرفهای زنجیره غذا صورت پذیرد.
بکارگیری این استاندارد به سازمانهایی که در رده‌های مختلف زنجیره غذایی قرار دارند کمک می‌کند که بتوانند مخاطرات موجود در سیستم خود را شناسایی و کنترل نمایند.
این استاندارد مجموعه ترکیبی موثری را جهت حصول اطمینان از ایمنی غذا در طول زنجیره غذایی ایجاد می‌نماید که عناصر کلیدی آنها شامل ارتباط متقابل، سیستم مدیریت، برنامه‌های پیشنهادی و اصول HACCP می‌باشد. 
دامنه کاربرد: کلیه سازمانها در محدوده زنجیره غذایی شامل تولیدکنندگان مواد اولیه در کارخانه‌های تولید مواد غذایی و خوراک دام، عوامل درگیر با حمل و نقل و انبارش، فروشگاه‌های خرده فروشی و تامین کنندگان خدمات مرتبط با غذا نظیرخدمات بسته‌بندی و ... می‌توانند از این استاندارد بهره جویند.
این استاندارد یکی از تخصصی ترین استانداردهای مدیریت کیفیت در صنایع غذائی در جهان می باشد که در اول سپتامبر 2005 توسط کلیه ISO/TC34 تدوین و ابلاغ شد.این استاندارد قابلیت پیاده سازی در سراسر زنجیره تأمین مواد غذائی از تولید در مزرعه و یا مراکز نگهداری دام و طیور تا ماشین آلات صنایع غذائی، کارخانجات تولید مواد غذائی، صنایع بسته بندی، غذای دام و طیور شرکتهای پخش مواد غذائی، سوپر مارکتها و... را دارد. 
کدکس
کدکس عبارت است از جمع آوری وتطبیق بین المللی استاندارد های مواد غذایی و ارایه آن به شکل واحد.
تعریف کدکس
کدکس در لغت بمعنای آیین نامه،مقررات،نشانه و آلیمانتاریوس به معنای مواد غذایی می باشد.
کدکس عبارت است از جمع آوری وتطبیق بین المللی استاندارد های مواد غذایی و ارایه آن به شکل واحد.
تاریخچه تشکیل کمیسون کدکس غذایی
در یازدهمین کنفرانس FAOدر ۱۹۶۱ و شانزدهمین اجلاس جهانی WHO در ۱۹۶۳تشکیلات جدیدی تحت عنوان کمیسیمون آیین نامه مواد غذایی“Codex Alimentarius Commission” به منظور اجرای استانداردهای مشترک  FAO/WHOدر زمینه مواد غذایی به وجود آمد در حال حاضر ۱۷۲ کشور عضو کدکس می باشند.
اهداف کمیسیون کدکس غذایی
  • حفظ منافع و بهداشت مصرف کنندگان
  • تسهیل روابط تجاری و هماهنگ شدن اقدامات انجام شده در زمینه مواد غذای
  • هماهنگ نمودن کلیه فعالیتهای استاندارد مواد غذایی در بخشهای دولتی و غیر دولتی
  • تعیین اولویت و ارائه راهنماییهای لارم در زمینه پیش نویسهای استاندارد با کمحک سازمانهای ذینفع
  • نهایی نمودن استانداردها و انتشار آنها به صورت مقررات و یا codexدر قالب استانداردهای منطقه ای یا بین المللی و تکمیل و اصلاح استانداردها پس از بررسی های مناسب و لازم 
  • روش تدوین استانداردهای کدکس
    ۱ـ روش معمولی: دارای ۸ مرحله (step)است که کشور های عضو در مراحل ۳،۶ و ۸ نظرات خود را اعلام می نمایند.
    ۲ـ روش سریع: دارای ۵ مرحله است که کشورهای عضو نظرات خود را در مراحل ۳ و ۵ اعلام می نمایند.
    چهارچوب استانداردهای کدکس مواد غذایی
    ۱ـ نام استاندارد ۲ـ دامنه کاربرد ۳ـ تعریف ۴ـ ترکیبات اصلی تشکیل دهنده و عوامل کیفیتی ۵ـ افزودنی ها ۶ـ ‎آلاینده ها ۷ـ ویژگیهای بهداشتی ۸ـ وزن و اندازه ۹ـ برچسب گذاری ۱۰ـ روش آزمون و نمونه گیری 
    ساختار تشکیلات کدکس بین المللی
    کمیسیون کدکس مواد غذاییC.A.C شامل(دبیر خانه و کمیته اجرایی)و کمیته اجرایی شامل(کمیته های منطقه ای، کمیته های اجرایی بین دولتی، کمیته محصولات مواد غذایی،کمیته موضوعات عمومی.
    کمیته موضوعات عمومی(۹ کمیته فنی)
    ۱ـ باقیمانده آفت کشها
    ۲ـ سیستم بازرسی و صدور گواهینامه برای مواد غذایی وارداتی و صادراتی
    ۳ـ باقیمانده داروهای دامی
    ۴ـ تغذیه و رژیمهای ویژه غذایی
    ۵ـ برچسب گذاری مواد غذایی
    ۶ـ روشهای آزمون و نمونه برداری
    ۷ـ اصول کلی
    ۸ـ افزودنیها و آلاینده های مواد غذایی
    ۹ـ بهداشت مواد غذایی
    10-کمیته محصولات مواد غذایی
    کمیته فنی:
    1ـ میوه ها و سبزیهای فراوری شده
    ۲ـ میوه ها و سبزیجات تازه
    ۳ـ چربیها و روغنها
    ۴ـ فراورده های کاکائو و شکلات
    ۵ـ شکر
    ۶ـ شیر و فراورده های آن
    ۷ـ آبهای معدنی طبیعی
    ۸ـ ماهی و فراورده های شیلاتی
    ۹ـ بهداشت گوشت
    ۱۰ـ غلات ،حبوبات وبقولات
    ۱۱ـ پروتینهای گیاهی
    کمیته های اجرایی بین دولتی (۳ کمیته فنی)
    1ـ غذاهای حاصل از بیوتکنولوژی(ژاپن)
    ۲ـ خوراک دام(دانمارک)
    ۳ـ آبمیوه ها و سبزیها(برزیل)
    کمیته های منطقه ای (۶ کمیته فنی)
    ۱ـ آسیا(کره)۲ـ آفریقا(مراکش) ۳ـ اروپا(جمهوری اسلواکی) ۴ـ خاور نزدیک(اردن) ۵ـ آمریکای لاتین(آرژانتین) ۶ـ آمریکای شمالی و اقیانوسیه(ساموآ) 
    استانداردها و آئین کارهای تدوین شده توسط کمیسیون کدکس
    - استاندارد های محصولات غذایی
    - استاندارد های عمومی و راهنماهای بر چسب گذاری
    - راهنماها و آیین کارهای محصولات غذایی
    - حد مجاز آفت کشها
    - آیین کارها و راهنمای کلی بهداشت مواد غذایی
    - تعیین حد افزودنیهای مواد غذایی
    - تعیین حد افزودنیهای مواد غذایی
    - راه های ارزیابی خطر
    - راهنماها و توصیه های نحوه اجرای بازرسی وصدور گواهینامه
    - استانداردها و راهنماها و آیین کارهای آلاینده ها
    چگونگی ارتباط کمیسیون کدکس غذایی در کشورها
    موسسه استاندارد عامل ارتباطی کمیسیون کدکس غذایی در ایران است. دبیرخانه شورای هماهنگی کدکس در موسسه و در مدیریت غذایی و کشاورزی مستقر می باشد. رییس موسسه، نائب رییس شورا و رییس کمیسیون ملی کدکس غذایی ایران می باشد. ایزو  

    شرکت بهسان مدیریت پرشین 
    آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
    تلفن :  4-22650151  و 22010088
    www.behsaniso.com

چگونه متوجه شویم که گواهینامه ایزو 9001 یک حمایت کننده معتبر است ؟

اولین کاری که هنگام ارزیابی مشخصات تامین کننده مورد نظر - بر اساس گواهینامه ایزو9001 اش - باید انجام شود این است که آن ها باید یک کپی از گواهینامه خود را در اختیار شما قرار دهند. اگر شرکت براستی گواهی داشته باشد، آنها نباید مشکلی در ارائه یک کپی از گواهینامه شان به شما داشته باشند. وقتی شما این گواهینامه را در اختیار داشته باشید می توانید موارد زیر را بررسی نمایید: 

1. تنها یک CB (مرجع صدور گواهینامه)( certification body)( registrar) اجازه دارد که گواهینامه ایزو 9001 را ارائه دهد. یک سازمان نمی تواند خودش به این کار مبادرت ورزد. بنابراین نام سازمان گواهی دهنده ( مانند DNV ،BSI ABS و...) را جستجو کنید
2. جستجوی اسامی مرجع اعتبار بخشی(AB)( مانند ANAB, UKAS و...). اگر شما لوگوی مرجع اعتبار بخشی (Accreditation Body) را مشاهده نمودید، شما می توانید دریابید که آیا این اعتبار دهنده (AB) عضو رسمی انجمن بین المللی اعتباربخشی (IAF- International Accreditation Forum) است یا خیر. اگر هیچ لوگوی رسمی از مرجع اعتبار بخشی در گواهینامه وجود نداشته باشد شما باید به صلاحیت CB برای ممیزی مشکوک شوید. یک مرجع صدور گواهی نامه ممکن است در پی کسب مجوز اعتبار نباشد، همچنین ممکن است قابلیت نشان دادن توانایی های خود را داشته باشد یا خیر. در اینجا گزیده ایی از وب سایت ایزو را می خوانید: "در بیشتر کشورها، اعتبار گذاری  یک انتخاب است، نه یک اجبار، اما این واقعیت وجود دارد که وقتی خود CB اعتبار بخشی نشده، نمی تواند اعتبار بخشی کند و نتیجتا، آن CB معتبر نیست. بطور مثال یک CB که در سطح ملی، در یک بخش خیلی خاص فعال است ممکن است از چنان اعتباری برخوردار باشد که مزیتی را در هزینه کردن جهت اعتبار بخشی خود احساس نمی کند. گفته می شود که بسیاری از مراجع صدور گواهینامه، حتی زمانی که اجباری وجود ندارد، بمنظور اینکه تاییدیه ایی مستقل از دیگر قابلیت هایشان را ارائه کنند، در پی کسب مجوز برای اعتباربخشی خود می باشند."
3. اگر نام CB بر روی گواهینامه وجود داشته باشد، سریع ترین راه برای پیدا کردن اینکه گواهینامه معتبر است این است که مستقیما با CB تماس گرفته شود و از آنها بخواهید که بررسی کنند که آیا چنین گواهی صادر کرده اند. به CB توضیح دهید که این اطلاعات را برای چه می خواهید و آنها می بایست از طریق واحد ویژه ایی که برای اطلاع رسانی برای چنین وضعیت هایی در نظر گرفته شده، دسترسی شما به چنین اطلاعاتی را ممکن سازند.

4. به یاد داشته باشید که اگر یک CB به کارخانه A گواهی بدهد به این معنی نیست که کارخانه های B و C – کارخانه هایی که در یک گروه فعالیت می کنند -  هم می توانند گواهی اخذ نمایند. معمولا این گواهینامه ها دقیقا به شما می گویند کدام فرآیندها و کدام مکان مورد اعتبار بخشی قرار گرفته است. بنابراین مکان و فرآیندهای خاص طرف تامین کننده تان  را مورد بررسی قرار دهید.

5. اطمینان حاصل نمایید که گواهینامه منقضی نشده باشد. اگر تاریخ گواهینامه به اتمام رسیده باشد شما می توانید دلیل انقضاء را از شرکت جویا شوید. دلایل معتبر نبودن یک گواهینامه می تواند به موارد زیر مربوط باشد:
الف. آنها برای اعتبار بخشی مجدد گواهینامه ممیزی شده اند، اما CB در تهیه بموقع گزارش ممیزی ناتوان بوده و بنابراین آنها قادر به برطرف ساختن بموقع عدم انطباق ها نبودند. در این حالت شما باید قادر به تهیه یک کپی از گزارش ممیزی گواهی نامه باشید.
ب. آنها برای ممیزی برای اخذ مجدد گواهینامه شان آماده نیستند و تصمیم به تعویق آن گرفته اند. در این حالت شما باید منتظر مشاهده برنامه ممیزی و تاریخ ممیزی جدید باشید.

6. اگر دسترسی به اینترنت دارید، شما می توانید مستقیما به وب سایت CB مراجعه کرده و از لیست مشتریان، تامین کننده مورد نظر را جستجو کنید.

همه گواهینامه ها در یک سطح نیستند
خوشتان بیاید یا نه، همه ی مراجع صدور گواهینامه از استانداردها و اصول ممیزی یکسانی پیروی نمی کنند. به عبارت ساده تر، برخی از CB ها بهتر از دیگران هستند.
در مواردی که CB اعتباربخشی شده در حال فعالیت است در حالی که اعتبارش در حالت تعلیق است،   آنها تا زمانیکه عملکرد ممیزی شان همتراز با عملکرد ممیزی مرجع اعتبار بخشی شان (AB) و همچنین استاندارد ممیزی ایزو نباشد، اجازه ارائه گواهینامه بهمراه لوگوی مرجع اعتبار بخشی(مثلا ANAB  و UKAS و غیره) را ندارند.
زمانی که سازمان با یک CB که عملکرد مناسبی ندارد ممیزی می شود، تنها کسی که ضرر می کند خود سازمان است، چرا که آنها فکر می کنند که سیستم مدیریت شان با استاندارد مطابقت دارد، اما در حالی که چنین سیستم مدیریتی ممکن است فرصت های بسیاری زیادی برای بهبود داشته باشد، که از دست می رود. در برخی موارد نیاز به این بهبود ضروری است. مشکل اینجا فقط "عدم انطباق با استاندارد" نیست بلکه همچنین عدم دستیابی به منافع کامل-بهبود فرآیندها و کسب و کار- طی اخذ گواهینامه می باشد.
البته همه ممیزی ها بر پایه یک برنامه نمونه انجام می شوند، با این حال اگر یک CB تصمیم به ممیزی در روز های کمتر از روز های توصیه شده توسط انجمن بین المللی اعتبار بخشی(IAF) و یا دیگر نهاد های مشابه بگیرد، ممکن است شما قادر نباشید بطور واقعی یک نمونه مناسب و بارز از آنچه که ممیزی باید باشد، را داشته باشید. 
و در آخر . . .
تامین کننده خوب باید توانایی مشارکت در ارتقا کیفیت، از طریق ارائه محصولات و خدمات عالی به شما را داشته باشد. حتی اگر شما کار خودتان را به درستی انجام می دهید، گواهینامه شما را تایید کند و سازمانتان ممیزی شده است اما هنوز یک مسئله شما را به فکر وا می دارد، و آن اینکه فرآیندهای تامین کننده تان با سطح کیفیت شما که ایزو 9001 دارید مطابقت دارد یا خیر؟؟ 

شرکت بهسان مدیریت پرشین 
آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
تلفن :  4-22650151  و 22010088
www.behsaniso.com


اجرای نادرست استاندارد ایزو 9001

پیاده سازی نامناسب استاندارد ایزو 9001 در سازمان ها یکی از آسیب هایی است که منتقدین اجرای این استاندارد بین المللی در ایران و کشورهای مشابه از آن همواره یاد کرده اند. فرآیند پیاده سازی استاندارد ایزو 9001 و دریافت  گواهینامه این استاندارد در هر سازمان معمولا با استفاده از یک رویه مشخص که عمدتا سه طرف در آن درگیر هستند انجام می پذیرد. سازمان خواهان گواهینامه، شخص حقیقی یا حقوقی که به عنوان مشاور فعالیت می نماید و سازمان گواهی دهنده سه طرف ذینفع در فرآیند پیاده سازی استاندارد ایزو 9001 و دریافت گواهینامه این استاندارد هستند و فرآیند پیاده سازی این استاندارد معمولا در چند مرحله مشخص نظیر مستندسازی، اجرای مستندات طراحی شده، ممیزی داخلی و پیش ممیزی سازمان گواهی دهنده، رفع عدم انطباق های ممیزی، ممیزی نهایی و صدور گواهینامه قابل برنامه ریزی و اجرا است. استاندارد ایزو 9001 هدف از پیاده سازی این استاندارد را دو زمینه بیان می دارد:
الف- نمایش توانایی سازمان در فراهم آوردن مداوم محصولی که الزامات مشتری و الزامات قانونی متتضی را برآورده می سازد.
ب - افزایش رضایت مشتری از طریق کاربری موثر سیستم مدیریت کیفیت، از جمله فرآیندهایی که به بهبود مستمر سیستم و اطمینان از تطابق با الزامات مشتری و الزامات قانونی مقتضی می پردازد.
همچنین استاندارد ایزو 9001 تاکید می نماید که الزامات معین شده در این استاندارد بین المللی برای یک سیستم مدیریت کیفیت، مکمل الزامات مرتبط با محصول می باشند.
ولی در برخی از سازمان هایی که دریافت کننده گواهینامه این استاندارد بوده اند، این اهداف یا فراموش شده است و یا اینکه به سختی قابل دستیابی است. آسیبی که از این بابت گریبانگیر ذینفعان پیاده سازی این استاندارد شده است هدف اصلی این نوشته است و تلاش خواهد شد تا از زوایای گوناگون آسیب شناسی این رویداد گسترده در سطح کشور مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

همان گونه که بیان شد سه سازمان در فرآیند پیاده سازی استاندارد ایزو 9001 و دریافت گواهی نامه آن درگیر هستند که برای راحتی ادامه مطالعه این نوشتار نامگذاری مختصری برای آنها در نظر گرفته شده است و از این پس سازمان خواهان گواهینامه استاندارد ایزو 9001، سازمان نامیده خواهد شد و به شخص حقیقی یا حقوقی که به عنوان مشاور، سازمان را همراهی می نماید، مشاور گفته می شود و نیز از شرکتی که گواهی نامه استاندارد ایزو 9001 را به سازمان اهداء می نماید به عنوان گواهی دهنده یاد خواهد شد.



1- آسیب شناسی فرآیند پیاده سازی استاندارد

در بهترین حالت بعد از گذشت 6 ماه تا یک سال از زمانی که مشاور فعالیت خود را در سازمان شروع می کند، گواهینامه استاندارد ایزو 9001 صادر خواهد شد. طی این مدت و قبل از آن که گواهی دهنده وارد سازمان شود رویدادهای گوناگونی به وقوع می پیوندد. برخی از مهمترین این رویدادهای به شرح زیر فهرست گردیده اند، لیکن به آنها محدود نمی گردد:

- انتخاب مشاور و انعقاد قرارداد با وی (این یک مورد اختیاری است)،

- کسب آشنایی مشاور با وضعیت موجود سازمان،

- ارایه آموزش های اولیه به کارکنان تاثیر گذار سازمان،

- مستندسازی فرآیندها،

- تدوین نظامنامه و سایر مستندات مورد نیاز سیستم مدیریت کیفیت،

- بازنگری، تایید و تصویب مستندات،

- فهرست برداری، توزیع مستندات و درخواست اجرای آنها در سطوح مختلف سازمان،

- نظارت بر اجرای مستندات،

- ارایه آموزش های تکمیلی نظیر ممیزی داخلی،

- برنامه ریزی و انجام ممیزی های داخلی،

- رفع مغایرت های حاصل از ممیزی های داخلی،

- انتخاب شرکت گواهی دهنده و عقد قرارداد با وی،

با ورود شرکت گواهی دهنده به سازمان رویدادهای تکمیلی پیاده سازی استاندارد از جمله موارد زیر به وقوع می پیوندد:

- مطالعه مستندات و انطباق آنها با الزامات استاندارد ایزو 9001،

- پیش ممیزی سیستم مدیریت کیفیت،

- مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف سیستم،

- آمادگی سیستم برای ممیزی نهایی،

- انجام ممیزی نهایی،

- صدور گواهینامه استاندارد ایزو 9001.

بطور معمول سازمان که اشراف کافی به نیازمندی های استاندارد ندارد تحت تاثیر برنامه ریزی های مشاور، فرآیند دریافت گواهینامه استاندارد را با اسفاده از مراحل بیان شده که در اکثر قریب به اتفاق سازمان ها روی، دنبال می نماید. استاندارد ایزو 9001 در بند 4-1 تحت عنوان الزامات عمومی فرآیند ایجاد، مستند نمودن، پیاده سازی، نگهداری و بهبود مستمر اثر بخشی سیستم مدیریت کیفیت را در سازمان مشخص نموده است. لیکن به خاطر تعجیل سازمان برای دریافت گواهینامه، عدم اشراف مشاور به نیازها و انتظارات سازمان و همچنین الزامات استاندارد، ذینفع بودن گواهی دهنده در تایید سیستم و صدور گواهی نامه باعث می گردد فرآیند تبیین شده توسط استاندارد ایزو 9001 به درستی و به طور کامل در تمامی سطوح سازمان پیاده سازی نگردیده و در این صورت دریافت گواهینامه استاندارد ایزو 9001 در اکثر موارد برآورده کننده اهداف برشمرده استاندارد برای سازمان نگردد.

آسیب هایی که از بابت عدم توجه به الزامات عمومی استاندارد نصیب سازمان می گردد عبارت است از:

فرآیندهای مورد نیاز سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آنها شناسایی نمی گردد و به جای آن حجم انبوهی از مستنداتی تولید می گردد. جالب آنکه معمولا این حجم انبوه مستندات را مشاور با استفاده از یافته های خود در پروژه های اجرا شده قبلی و با بکارگیری روش الکترونکی کپی (copy) و جایگزینی (paste) تولید نموده است و در بسیاری از موارد هیچ کدام از کارکنان سازمان در طراحی و تدوین این مستندات مشارکتی نداشته اند.

توالی و تاثیرات متقابل فرآیندها معین نمی گردد و بجای آن مشاور از یک نقشه تعامل فرآیندها که نه خود و نه دیگران آن را نمی فهمند، استفاده می نماید. گواهی دهنده نیز به خاطر اینکه نفر روزهای مشخصی را برای صدور گواهینامه تعیین کرده و حق الزحمه خود را بر این مبنا دریافت می دارد معمولا از خیر و شر بررسی این سند منصرف می گردد.

معیارها و روش های پایش و اندازه گیری اثربخشی فرآیندهای سیستم به درستی و روشنی تعریف نمی گردد. البته زیاد هم نباید انتظار داشت سازمانی که همزمان با اجرای حجم انبوه مستنداتی که درک آنها خود یک پروژه می تواند باشد، لازم است پاسخگوی ممیزی های متعدد و غیر حرفه ای باشد بتواند به تعریف معیارهای و روش های اثربخشی فرآیندها فکر کند. معمولا تعریف معیارها و شاخص های اندازه گیری اثربخشی فرآیندها ذهنی خلاق و فراغت بال طلب می نماید.

نکته قابل توجه در این زمینه آن است که مشاورین آماتور و البته با تجربه! توصیه های لازم را به سازمان می نمایند که به ممیزین اعلام نمایند که چون سیستم در ابتدای حرکت رو به جلو خود است فرصت کافی برای تعیین دقیق این معیارها و روش ها نداشته است و در آینده و به عنوان برنامه های بهبود مستمر نسبت به تعریف آنها اقدام خواهد نمود. اگر چه ممیزین با این پاسخ قانع نخواهند شد ولی با صدور یک عدم انطباق جزیی و اعطای گواهینامه سازمان رسیدگی به کوتاهی مشاور در این زمینه را به زودی از یاد خواهد برد.

با توجه به موارد یاد شده سایر الزامات بسیار مهم استاندارد ایزو 9001 که در بند 4-1 تحت عنوان الزامات عمومی مطرح شده است، قاعدتا کاربردی نخواهد داشت. چرا که فرآیند توصیه مشاور، توجیه سازمان و تکمیل نفر روز گواهی دهنده و اعطای گواهینامه انجام شده است و فعلا نیازی به رعایت الزامات استاندارد مشاهده نمی گردد.



2- آسیب شناسی گذر زمان

در قسمت قبل ضمن اشاره به آسیب هایی که عدم رعایت الزامات استاندارد ایزو 9001 آنها را بوجود می آورد تا حدودی نقش سازمان، مشاور و گواهی دهنده در ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت غیر موثر در سازمان تشریح گردید. لیکن آسیب هایی که بازیگردانی آماتور مشاور، صحه گذاری های غیر متعهدانه سازمان و تایید های کاسب کارانه گواهی دهنده به این موارد محدود نشده و با گذر زمان شکست های مهلکی به سیستم و بی اعتمادی های فراوانی به فواید استاندارد ایزو 9001 نمایان می گردد.

تصمیم گیری غیر استراتژیک سازمان برای ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت، حق الزحمه ناکافی مشاور و عدم شناخت لازم گواهی دهنده از نقاط ضعف و قوت سازمان از دیگر دلایل شکست های ناپیدای فرآیند پیاده سازی استاندارد ایزو 9001 در سازمان های ایرانی است. در ادامه به تفکیک نقش هر یک از ارکان سه گانه درگیر در این فرآیند تبیین شده است و آسیب های ناشی از اقدامات هریک تجزیه و تحلیل شده است.



2-1- آسیب شناسی سازمان غیر متعهد

بند 5-1 استاندارد ایزو 9001 الزام می نماید که مدیریت ارشد سازمان شواهدی مبنی بر تعهد خود نسبت به توسعه و استقرار سیستم مدیریت کیفیت و نیز بهبود مستمر اثربخشی آن را فراهم آورد. یکی از ابزاری که استاندارد در این زمینه الزام می نماید حصول اطمینان از در دسترس بودن منابع است. بسیار اندک هستند مدیران سازمان هایی که برای عمل به تعهدی که استاندارد آنها را به رعایت آن الزام نموده است، منابع کافی را به سیستم مدیریت کیفیت خود تخصیص دهند.

در اکثر قریب به اتفاق سازمان ها با تغییر مدیریت ارشد سازمان، نحوه حضور و غیاب، مرخصی گرفتن، به ماموریت رفتن، محاسبه و پرداخت دستمزدها و سایر اقدامات مالی اداری سازمان از بین نمی رود، به فراموشی سپرده نمی شود و حتی تغییر چندانی نمی  کند چرا که معمولا برای این اقدامات رویه های سامان یافته ای وجود داشته و منابع کافی برای رسیدگی به آنها اختصاص یافته است.

وجود اداره کارگزینی و قسمت حسابداری با برخورداری از منابع انسانی لازم، استفاده از آیین نامه ها و بخشنامه های مرتبط، لزوم مشخص بودن میزان کارکرد کارکنان و نگهداشتن حساب پرداخت های انجام شده از جمله دلایل اصلی وضعیت پایدار سیستم مدیریت مالی اداری یک سازمان می تواند باشد.

شواهد عینی نشان می دهد بسیاری از سازمان ها بعد از دریافت گواهینامه استاندارد ایزو 9001 که عمدتا به خاطر حضور مشاور میسر شده است، توانایی بهبود مستمر و حتی به روز نگهداشتن سیستم مدیریت کیفیت خود را ندارند و در برخی موارد حتی با تغییر مدیر ارشد ضرورت  پرداختن به این گونه مسایل امری زاید محسوب شده و از کارکنان خواسته می شود به کار اصلی خود برسند و وقت خود را برای توجه مستمر به نیازمندی های سیستم مدیریت کیفیت بیهوده تلف نکنند.

حال اگر راهکارهای لازم برای نهادینه شدن سیستم مدیریت کیفیت در سازمان قبل از دریافت گواهینامه استاندارد ایزو 9001 در سازمان اندیشیده می شد و پیاده سازی می گشت قطعا آسیب یاد شده موفقیت های سازمان را با پایداری همراه می ساخت. کم هستند سازمان‏هایی که منابع لازم از جمله منابع انسانی کافی برای نگهداری و بهبود مستمر فرآیندهای خود را تامین نموده باشند و در کنار قسمت های ستادی دیگر مانند مالی اداری، قسمتی تحت عنوان مدیریت کیفیت را ایجاد کرده باشند.

همان گونه که وجود قسمت های ستادی مالی اداری باعث نگهداری و بهبود عملکرد فرآیندهای مالی اداری می شوند، قسمت مدیریت کیفیت هم می تواند متولی امر مهم نگهداری و بهبود مستمر عملکرد سیستم مدیریت کیفیت و فرآیندهای آن گردد. علاوه بر این ذکر این نکته بسیار ضروری است که سازمان به این تجربه دست پیدا کند که تمامی فرآیندهای سازمان می تواند در قالب فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت تعریف و گنجانده شود و نباید تفکیکی بین آنها قایل شد. بنابراین اگر قسمتی تحت عنوان مدیریت کیفیت در سازمان نهادینه گردد بهتر است بهبود  تمامی فرآیندهای سازمان از جمله فرآیندهای مالی در گستره شرح وظایف این قسمت قرار داده شود.

علاوه بر نکته بسیار مهمی که از آن یاد شد عوامل دیگری هم در سازمان مطرح هستند که باعث بروز آسیب به فرآیند طراحی، پیاده سازی، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت کیفیت می گردد. مهمترین این عوامل به شرح زیر فهرست شده اند، لیکن به آنها محدود نمی گردد:

انتظارات نابجای سازمان از مشاور برای به عهده گرفتن هرگونه شکست در پروژه،

واگذار کردن تمامی وظایف پیاده سازی سیستم به یک نفر به عنوان نماینده مدیریت،

انتخاب نماینده مدیریت از بین افرادی که در سازمان از جایگاه و شان ویژه ای برخوردار نیستند،

عدم مشارکت موثر مدیریت ارشد و سایر کارکنان در مستندسازی و همچنین فعالیت های پس از آن،

انتظار حساب نشده برای بهبود حتمی و سریع بلافاصله پس از پیاده سازی سیستم،

2-2-آسیب شناسی مشاور آماتور

سازمان های بسیار زیادی هستند که مشاور خود را برای طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت را از طریق مناقصه انتخاب نموده‏اند. برگزاری مناقصه در ایران در بسیاری از موارد مترادف با دریافت محصول و یا خدمت با کمترین قیمت است و هر چه قدر هم که سازمان های مدعی شوند در در مناقصه خود کیفیت را هم مد نظر داشته اند لیکن شواهد عینی فراوانی هستند که نشان می دهد برنده مناقصه شخص حقیقی یا حقوقی بوده است که کمتری قیمت را پیشنهاد داده است.

مشاوری که محصول فرآیند برگزاری مناقصه است و پیشنهاد کمترین قیمت را برای طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت قبول کرده است، به ناچار در ارایه خدمات خود نیم نگاهی عمیق به ارزان تمام شدن هزینه خدمات قابل ارایه خود دارد تا سود حاصل از قرارداد منعقد شده، بتواند وی را برای حضور در مناقصه های بعدی سر پا نگه دارد.

اگر از پرداخت نشدن به موقع حق الزحمه مشاور و بویژه پرداخت نشدن قسط آخر قرارداد ارایه خدمات مشاور بگذریم، آسیب های ناشی از انتخاب مشاور طی فرآیند برگزاری مناقصه و ناکافی بودن حق الزحمه وی را می توان تحت عناوین زیر فهرست بندی نمود:

عدم اختصاص وقت کافی برای شناخت مناسب وضعیت موجود سازمان،

تولید مستندات سیستم مدیریت کیفیت بدون جلب مشارکت صاحبان فرآیندها به دلیل زمانبر بودن این مشارکت،

استفاده نابجا از تجارب اندوخته شده قبلی به کمک ابزار بسیار معروف کپی (copy) و جایگزینی (paste) در مستندسازی سیستم مدیریت کیفیت، به عبارت روشن تر مشاور بجای آنکه محصول سفارشی خود را تولید کند به دنبال تولید انبوه می رود تا از این طریق بتواند سود آوری خود را افزایش دهد.

عدم ارایه آموزش های لازم و یا ناکافی بودن این آموزش ها به خاطر آنکه هیچ گونه نفعی به مشاور از این بابت نمی رسد و از طرف دیگر وی ناچار می شود با کارکنانی که سیستم مدیریتی سازمان خود را به سختی نقد می کنند روبرو شده و ناخواسته پاسخگوی عملکرد‏ های مدیران سازمان گردد تا به کارکنان ثابت کند که اشکال از مدیران و نه استاندارد ایزو 9001 است.

بی انگیزه بودن مشاور در توجیه مدیریت ارشد و سایر مدیران سازمان برای جلب تعهد و همکاری ایشان در رابطه با تدوین خط مشی، اهداف و نظامنامه کیفیت و آگاه ساختن کارکنان از مفاد این مستندات بسیار مهم،

توزیع مستندات به شیوه های تجربه شده و عدم بکارگیری روش های موثر دیگر نظیر استفاده از ابزار بسیار مناسب اینترانت در سازمان،

بی توجهی به نیازها و انتظارات سازمان در مستندسازی و پیاده سازی فرآیندهایی که استاندارد ایزو 9001 به طور مستقیم از آنها یادی نکرده است مانند فرآیندهای بازاریابی، مالی و حسابرسی و توجیه سازمان در خصوص اینکه این دسته فرآیندها در گستره کاربرد استاندارد ایزو 9001 جایگاهی ندارند.

عدم استفاده از تخصص و تجارب کارکنان سازمان در هنگام ممیزی داخلی کیفیت با این توجیه که ممیزی داخلی تنها به فرآیندهای تاثیر گذار بر کیفیت می پردازد و در اولین ممیزی ها نیازی به عمیق شدن در نحوه عملکرد فرآیندهای اصلی سازمان نیست.



2-3- آسیب شناسی گواهی دهنده ناآشنا

معمولا شرکت گواهی دهنده هنگامی انتخاب می شود که سازمان سیستم مدیریت کیفیت خود را تا حدود زیادی پیاده سازی نموده است و برای انتخاب گواهی دهنده می تواند از فرآیند ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان استفاده نماید. لیکن به دلایل گوناگونی این مهم رخ نمی دهد و گواهی دهنده با توصیه مشاور یا دیگر دست اندرکاران پروژه مانند نماینده مدیریت شناسایی و انتخاب می گردد. حال اگر از نحوه انتخاب گواهی دهنده صرف نظر کنیم جا دارد آسیب های جدی که می تواند از سوی گواهی دهنده به سیستم مدیریت کیفیت سازمان برسد را بررسی نماییم.

گواهی دهنده های مختلف از فرآیندهای گوناگونی برای ممیزی سازمان استفاده می نمایند. برخی از آنها پیش ممیزی را امری لازم می دانند. برخی از آنها قبل از انجام ممیزی نهایی سیستم مدیریت کیفیت در محل سازمان، مطالعه و ممیزی مستندات را درخواست می نمایند و پس از رفع عدم انطباق های احتمالی این مستندات با الزامات استاندارد ایزو 9001 نسبت به ممیزی در محل اقدام می نمایند. برخی از گواهی دهندگان اجازه تبلیغات برخورداری از استاندارد ایزو 9001 را بلافاصله پس از ممیزی نهایی می دهند و برخی دیگر اظهار می دارند تا زمان دریافت گواهینامه، سازمان از هرگونه تبلیغی پرهیز نمایید.
منبع : مشاور مدیریت 

شرکت بهسان مدیریت پرشین 
آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
تلفن :  4-22650151  و 22010088
www.behsaniso.com