ایزو 17025

ایزو 17025 ویکی ایزو

ایزو/آی ای سی 17025


ایزو/آی ای سی 17025:2005 یک استاندارد بین المللی است که برای تائید صلاحیت آزمایشگاه ها تهیه شده. این استاندارد دارای الزامات سیستم مدیریت کیفیت است به همراه الزاماتی فنی برای تضمین این نکته که هر آزمایشگاه برای انجام آزمایشات خاص و ویژه دارای تجهیزات و تخصص لازم است. ایزو 17025 را نباید با ایزو 9001 اشتباه گرفت، زیرا ایزو 9001 فقط مختص سیستم های مدیریت کیفیت است. ایزو 9001 صلاحیت فنی یک شرکت نظارتی را ارزیابی نمی کند و نباید آن را به عنوان جایگزینی «قابل قبول» برای ایزو 17025 در نظر گرفت.


الزامات 17025 در 14 بخش اصلی زیر قرار می گیرند:

1. الزامات اجرایی
2. الزامات استقلال، بی طرفی، ادغام
3. قابلیت اعتماد
4. سازمان و مدیریت
5. سیستم کیفیت
6. پرسنل
7. تاسیسات و تجهیزات
8. روش و راهکارهای نظارتی
9. مدیریت نمونه ها و آیتم های بازرسی
10. کنترل مدارک
11. گزارشات بازرسی و گواهینامه های بازرسی
12. بستن قرارداد فرعی
13. شکایات و درخواست ها
14. همکاری با سایر شرکت های بازرسی


مزایای ایزو 17025:2005

• نشان دهنده یک سیستم مدیریت کیفیت معتبر و کارآمد که نتایج آزمایشگاهی قابل اطمینانی تولید می کند.
• مزیت رقابتی در بازار
• پذیرش بین المللی گزارشات آزمایشگاهی

الزامات کلی برای مطابقت آزمایشگاه ها

• شرکت های اعتبار بخشی که صلاحیت آزمایشگاه ها را تشخیص می دهند باید از این استاندارد بین المللی به عنوان اساس کار اعتبار بخشی خود استفاده کنند.
• افزایش استفاده از سیستم های مدیریت بطور کلی آزمایشگاه ها (که بخشی از سازمانهای بزرگ را تشکیل داده اند و یا خدمات مختلف ارائه می کنند) را وادار به اجرای یک سیستم مدیریت کیفیت مطابق با ایزو 9001 نموده است که با خدمات آزمایشی و کالیبراسیون مرتبط است.
• آزمایشگاه هایی که با این استاندارد بین المللی منطبق باشند با ایزو 9001 نیز مطابقت خواهند داشت.
• مطابقت با ایزو 9001 به تنهایی نشان دهنده صلاحیت آزمایشگاه در تهیه نتایج و داده های فنی معتبر نیست. همچنین صلاحیت آزمایشگاه در رابطه با ایزو 17025 دلیل مطابق سیستم مدیریت کیفیت آن با الزامات ایزو 9001 نمی شود.
• اگر آزمایشگاه ها استاندارد 17025 را اجرا کنند پذیرش نتایج آزمایش در کشورهای دیگر راحت تر صورت می پذیرد. استفاده از این استاندارد بین المللی همکاری بین آزمایشگاه و سایر شرکت ها را نیز آسان می سازد، و به تبادل اطلاعات و تجارب، و هماهنگ سازی استانداردها و راهکار ها کمک می رساند.
• این استاندارد بین المللی الزامات کلی برای صلاحیت در اجرای آزمایش، کالیبراسیون و نمونه گیری را ارائه می کند. این ایزو به آزمایشات انجام شده با استفاده از روش های استاندارد، روش های غیر استاندارد و روش های آزمایشگاهی می پردازد.
• این استاندارد بین المللی برای انواع آزمایشگاه ها فارق از تعداد پرسنل و وسعت آزمایشات آنها قابل کاربرد است. ممکن است مشتریان آزمایشگاه، مقامات قانون گذار و شرکت های اعتبار بخشی نیز برای درک بهتر صلاحیت آزمایشگاه ها از این استاندارد استفاده کنند. این استاندارد مورد استفاده آزمایشگاه هایی است که درصدد توسعه سیستم مدیریت عملکرد کیفی، نظارتی و فنی خود هستند. ایزو 17025 به منظور کسب گواهینامه استفاده نمی شود.
• واژه سیستم مدیریت در این استاندارد به معنی سیستم های نظارتی فنی و کیفی است که عملکرد آزمایشگاه را اداره می کنند. مطابقت با الزامات قانونی و ایمنی عملکرد آزمایشگاه ها در این استاندارد پرداخته نشده.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.