استاندارد IWA1 : 2005

استاندارد راهنمای IWA1 به مراکز درمانی کمک می کند تا سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای استاندارد ISO 9001را متناسب با شرایط و ویزگی های خاص این گونه مراکز طرح ریزی و پیاده سازی کنند

دامنه کاربرد استاندارد  IWA 1:2005:

کلیه سازمان‌های مرتبط با خدمات بهداشتی و درمانی که در زمینه مدیریت و ارائه خدمات و محصولات بهداشتی و درمانی فعالیت می‌نمایند شامل مراکز آموزشی و پژوهشی، بیمارستان‌ها، ادارات و مراکز نظارتی و سایر سازمان‌های مرتبط بدون توجه به نوع، اندازه و محصول یا خدمتی که ارائه می‌نمایند  و تولیدکنندگان/ توزیع‌کنندگان محصولات دارویی
معرفی :

با توجه به اهمیت فرایندها و خدمات در مراکز بهداشتی و درمانی، الزامات سیستم مدیریت کیفیت در این مراکز به شکل متفاوتی نسبت به سایر صنایع و بخش‌های کسب و کار تفسیر می‌شوند.
استاندارد IWA 1 به دلایل زیر فرایندهای سیستم مدیریت کیفیت و تعامل میان این فرایندها را با یک نگاه تخصصی و به صورت خاص مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است:

در فرایند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، بیمار به شکل فیزیکی و فکری در فرایند ارائه خدمات (درمان) حضور دارد. در نتیجه، درمان بیمار (ارائه خدمات) مبتنی بر تعامل مستمر بین متخصص مربوطه و بیمار می‌باشد.
ممکن است مشتری دارای دانش ناچیزی در خصوص جنبه‌های تخصصی خدمات قابل ارائه باشد. در نتیجه رابطه میان متخصص و بیمار از حیث مسائل تخصصی رابطه متوازنی نمی‌باشد و متخصص تاثیر بیشتری در شکل و نوع خدمات قابل ارائه دارد. 

معمولاً خرید و دریافت خدمات بهداشتی و درمانی دارای دو شکل جداگانه‌ می‌باشند (شرکت بیمه‌ خریدار خدمات می‌باشد و بیمار این خدمات را دریافت می‌نماید) در نتیجه ارائه‌دهنده خدمات باید نیازهای کیفی دو مشتری عمده خود را در نظر بگیرد؛ بیمار و خریدار خدمات.

خدمات بهداشتی و درمانی دارای پیچیدگی‌هایی در روابط و تعاملات میان بیماران، متخصصین، تامین‌کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی، شرکت‌های بیمه، صنایع و مراجع دولتی می‌باشند. علاوه بر این، خدمات بهداشتی و درمانی در معرض تغییرات سریع فناوری نیز قرار دارند.
با استفاده از سیستم مدیریت کیفیت می‌توان کلیه فرایندهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر خدمات بهداشتی و درمانی قابل ارائه تاثیرگذارند را به منظور بررسی اینکه آیا الزامات را برآورده نموده‌اند یا خیر، تحت کنترل قرار داد.
هدف از تدوین راهنمای جداگانه برای "مراکز بهداشتی و درمانی" به شرح زیر می‌باشد:
بهبود کیفیت و ایمنی خدمات بهداشتی و درمانی
بهبود فرایندها به منظور افزایش ارزش افزوده برای سازمان و مشتری
ارتقاء تصویر سازمان در جامعه، افزایش اعتماد مشتری و دسترسی به ابزاری جهت ارزش‌گذاری بر کیفیت
یکپارچگی با رویکرد نگاه تخصصی و بخشی در استانداردهای بین‌المللی مربوط به سیستم‌های مدیریت کیفیت که پیشتر در سایر بخش‌های صنعتی و خدماتی استانداردهای تخصصی مشابهی عرضه شده بودند


مزایای پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت با رویکرد IWA 1: 2005:

بهبود کیفیت خدمات
حصول اطمینان از انطباق با الزامات قانونی
بهبود شایستگی‌ها و محیط کار کارکنان
بهبود وضعیت اقتصادی از طریق کاهش هزینه‌های ناشی از کیفیت پایین 

شرکت بهسان مدیریت پرشین 

آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3

تلفن :  4-22650151  و 22010088

www.behsaniso.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.